TV2Nettavisen

Stensbøls uvitenhet

Av Kjetil Siem - 18.aug.2006 @ 15:19:42
Tidligere toppidrettssjef i Olympiatoppen, Bjørge Stensbøl slakter og harselerer i et innlegg i VG over tilstanden i norsk toppfotball og dens manglende mediestrategi. Personlig fikk jeg dessverre i denne artikkelen bekreftet hvor langt fra virkeligheten innen fotballens verden Stensbøl faktisk befinner seg. Det er en blanding av stor grad av naivitet og skremmende lav kunnskap om fotballen, å se at en så sentral person tror forholdene er slik han beskriver. Samtidig som det er mange poenger han selvfølgelig har rett i.

Ingen er uenige med Stensbøl i at alle kan bli bedre, og vi som styrer norsk toppfotball er selvfølgelig enige i det. Vi er også enige i at avgangene til Tom Nordlie i Start og Morgan Andersen i Lyn kunne kommunikasjonsteknisk vært løst bedre. Samtidig lurer jeg på hvem i Lyn og Start Stensbøl har snakket med? Hvor godt kjenner han sakene? Hva vet han om hva aktørene selv forlangte i avskjeden? Er han sikker på at det er klokt å konkludere hardt uten å vite?

Å medieplanlegge slike saker, er like vanskelig som å medieplanlegge at Stian Grimseth skulle bli tatt eller ikke tatt i doping under OL. Jeg lurer på hvor fornøyd den tidligere toppidrettssjefen er med mediestrategien den gang. Men jeg vet ikke nok om det, og ser ingen grunn til å harselere over det jeg opplevde som skivebom etter skivebom. Ellers syns kanskje Stensbøl han hadde en perfekt strategi og gjennomføring på Olympiatoppens vegne i denne saken? Det er i så fall enda mer skremmende enn innholdet i innlegget hans i VG.

Stensbøl beskriver symbiosen mellom sportsjournalistene og fotballederne slik; Småpludring rundt kaffebordet på dag 1, Skandaleoppslag av bruddstykker av det som ble sagt over kaffen på dag 2. Ny kaffe dag 3. Skandaleoppslag dag 4.

Jeg lurer på om det er mulig å fjerne seg særlig lenger fra virkeligheten enn dette. Jeg har jobbet med OL flere ganger i min tid som journalist og reporter og TV2-leder under OL. Stensbøl beskriver hvordan fotballen kan lære av hans grep i OL-sammenheng slik; "I god tid før hvert mesterskap møtte vi redaksjonene på deres hjemmebane og ble enige om kjørereglene. Det fungerte godt."

Jeg kan ikke annet enn dra på smilebåndet. Noe så banebrytende, Stensbøl! Snakket dere virkelig med mediene før hvert OL?

Jeg må skuffe både Stensbøl og de leserne som måtte tro at Stensbøls korps av mediekonsulenter og hjelpere i OL er faciten på mediestrategi og håndtering. Med noen hederlige unntak vil jeg si at selvopptatthet, posisjoneringsiver, maktarroganse og direkte uvitenhet var mer fremtredende enn god mediehåndtering og høy kunnskap.

Med noen hederlige unntak.

Derfor blir det litt underlig for meg når sjefen for dette, er den som belærer som Stensbøl gjør.

Vi jobber konstant for å bli bedre i fotballen, og noe av det vi fokuserer mest på er å heve mediekunnskapen ute i klubbene. Dette er viktigere enn strategi, for med kunnskap er det lettere å opptre åpent, ærlig og med forståelse for de ulike medienes behov. Her er klubbene på god vei, og vi har hatt flere kurs og seminarer. Vi har en lang vei å gå, men veien er garantert ikke den veien Stenbøl legger opp til. Vi ønsker kunnskap, åpenhet, tilgjengelighet og vennlighet. På våre premisser, men også på pressens prinsipper. Det er et viktig poeng. Vi vil klubbene skal se på pressen som samarbeidspartnere som ikke kan styres, men som styrer hele opinionens oppfattelse av fotballen og hver enkelt klubbs omdømme.

Kjørereglene er mye lettere å oppnå med godt samarbeid enn noe annet. Derfor har mediene også skjønt og forstått at garderobene måtte stenges for pressen foran denne sesongen. Det ble for mange journalister til at det kunne fortsette. (Dette er et poeng Stensbøl ikke har fått med seg, men det spiller mindre rolle)

Vårt håp er at vi skal være den beste aktøren på dette området innen idretten.

Ellers vil jeg ønske Stensbøl lykke til med Tromsøs OL-søknad. Jeg tar det for gitt at han har kontroll på mediestrategien.


Kjetil Siem

Direktør Norsk Toppfotball


For mye kommersielt press?

Av Kjetil Siem - 06.aug.2006 @ 19:49:11
Fotballen er en kommersiell industri. Ingen tvil om det. Vi selger ikke bare billetter til kamper, men arenareklame, draktreklame, mediarettigheter, nyheter på mobil, ringetoner osv osv osv. Listen er lang over såkalte kommersielle produkter, og kommersielt press.

For pressen er det blitt en vane å beskrive fotballens virkelighet som en kommersielle slagside. Et negativt, men kanskje nødvendig onde. Ikke så mye for den internasjonale fotballen, men særlig i norske forhold. Det er noe fy over å "tjene penger" på kommersiell aktivitet.

Under Norway Cup ble det laget flere reportasjer i ulike medier over det kommersielle presset som sponsorene av turneringen utøvde på sletta. Det var for mye mas og påtrykk av produkter stod å lese med store overskrifter. Veldig negativt vinklet.

Mulig var det for mye kommersielt press, og at det hadde vært ønskelig med mindre. Men jeg er ikke så sikker. Jeg har selv fire barn som alle var der, men ingen av dem tok skade av hverken en regndress fra Dagbladet eller frukt fra Bama, pizza fra Peppes, eller ringetoner fra Telenor. Det var vel egentlig motsatt, de likte å oppsøke boder og telt for å se og prøve nye produkter. Og kanskje få noe lokkemat.

Selvfølgelig kunne turneringen vært foruten. Men de 12 millionene som sponsorene sprøyter inn i Norway Cup er selvfølgelig ett være eller ikke-være for hele Norway Cup. Da syns jeg det er lett å svelge at sponsorer har telt og logoer godt synlig.

Og det er det det hele handler om selvsagt. Samarbeidet mellom aktører og sponsorer for i det hele tatt å få avviklet, eller drevet. Samarbeidet mellom klubber og næringsliv, eller turneringer eller events er helt avgjørende for å kunne drive. Uten sponsorer og samarbeid med næringslivet ville norsk toppfotball vært flere hundre millioner kroner fattigere, og klubbene hadde ikke kunne drevet profresjonelt på dagens nivå, hverken med heltidsansatte spillere, talentutvikling eller anleggsutbygging.

Dette er et poeng avisjournalistene helt ser bort i fra når de forsøker å sverte koblinger mellom sport og næringsliv. Det er ikke noe galt i at Brann er sponet med millionebløp av Sparebanken Vest, og det er heller ikke noe galt i at Telenor sponser Norway Cup.

Alternativet er faktisk dårlig både for Brann og Norway Cup. Og jeg tror de aller fleste syns det er ok at Telenor har et telt på Ekebergsletta, hvis alternativet er å ikke ha Norway Cup i det hele tatt.

Hva er så mitt poeng utover det at dette er et naturlig samarbeid?

Er journalistene inne på noe vi som styrer i fotballen skal være oppmerksomme på?

Jeg tror poenge fra de fleste journalistiske vinklingene er det lite å lære av. Det blir omtrent akkurat like dumt som å si at avisene bør slutte sin massive kommersialisering med å dytte produkter på barn og ungdom gjennom annonser, samtidig som de både krever penger for avisen, og legger opp til at barn og ungdom skal lese avisen.

Jeg tror fotballens ledere skal være fokusert på ett meget viktig poeng parallelt med verdier og kommersialiseringen øker; De økte inntekter må brukes på å utvikle klubbene og norsk toppfotball med fokus på anlegg og talentutvikling.

Økte lønninger og økte overgangssummer tjener ikke utvikling av norsk fotball og norsk toppfotball alene.

august 2006
ma ti on to fr
1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
hitsimg